Presserum

Aarhus Universitets Forskningsfond har til formål at støtte den videnskabelige forskning ved Aarhus Universitet. Som en privatretlig, erhvervsdrivende fond er fonden et enkeltstående eksempel i den danske universitetsverden på en såkaldt endowment. Selv om fondens årlige uddelinger i den store sammenhæng udgør en beskeden del af universitetets samlede omsætning og eksterne finansiering, har den en særlig betydning ved, at der er tale om frie midler, som i strategiske og andre sammenhænge kan indgå på en måde, der langt overstiger den nominelle værdi, og dermed bidrager med en ekstra dimension.

Forskningsfondens bevillinger har stor betydning for mange forskere ved Aarhus Universitet. Her i presserummet kan du læse mere om de tidligere års prismodtagere, se video og læse nogle punktnedslag i fondens arbejde.