Victor Albeck-prisen og ph.d.-prismodtagere 2023
Victor Albeck-prisen uddeles til et yngre forskertalent, der arbejder eller har arbejdet i tilknytning til Aarhus Universitet, og som er inde i et videnskabeligt arbejde og har fremlagt ét eller flere betydelige resultater, der giver løfter for det fremtidige arbejde. Prisen uddeles i forbindelse med prisuddelingerne den 24. maj, hvor også Holst-Knudsens Videnskabspris og Aarhus Universitets Forskningsfonds ph.d.-priser uddeles.

Victor Albeck-prisen har fået sit navn fra en af de ildsjæle, der var drivkræfter ved Aarhus Universitets grundlæggelse, nemlig fødselslæge, gynækolog og overlæge ved Fødselsanstalten i Jylland, den hvide og palæagtige bygning i den sydlige ende af Universitetsparken.

På kanalen "De unge forskere' kan du høre podcasts om modtagerne af priserne.

Victor Albeck-prisen og ph.d.-prismodtagere 2022
Victor Albeck-prisen uddeles til et yngre forskertalent, der arbejder eller har arbejdet i tilknytning til Aarhus Universitet, og som er inde i et videnskabeligt arbejde og har fremlagt ét eller flere betydelige resultater, der giver løfter for det fremtidige arbejde. Prisen uddeles i forbindelse med prisuddelingerne den 25. maj, hvor også Holst-Knudsens Videnskabspris og Aarhus Universitets Forskningsfonds ph.d.-priser uddeles.

På kanalen "De unge forskere' kan du høre podcasts om modtagerne af priserne.

Mød fem seje ph.d.er i podcastserien ’De unge forskere’ (2020)
Hør med, når ph.d-prismodtagerne i 2020 giver dig et indblik i deres forskningsområder. I løbet af de to afsnit, kan du lære fem meget forskellige fag at kende – og samtidig få et indblik i livet som ung forsker. I serien mødes en agroøkolog, en læge, en litteraturhistoriker, en matematiker og en økonom og bidrager med værdifuld viden om henholdsvis måling af funktionelle jordegenskaber, behandling af depression, børnelitteratur på tværs af medier, forståelse af tidsrækkedata og finansiel risikostyring.

Lyt med via afspilleren – eller find serien på Spotify, Google Play eller din vanlige podcast-app.

Tag med på en rejse tilbage til Romerriget i podcastserien ’Cæsars Forum’ (2020)

Her kan du høre professor Rubina Raja fortælle om sin bevilling på 10 millioner kroner fra Aarhus Universitets Forskningsfond, som har gjort det muligt at fuldføre et arkæologisk drømmeprojekt – udgravningen af Cæsars Forum i det centrale Rom. Tag med på en rejse til Rom i både fortid og nutid. Mød Julius Cæsar, når vi ser nærmere på, hvem manden og legenden egentlig var. Og kom tættere på hverdagen for ganske almindelige mennesker i antikkens Rom, når vi ser nærmere på alle de hverdagsting, vores forfædre har efterladt sig i jorden.

Afsnit 1 - Rejsen til Rom - og afsnit 2 - Mød Julius Cæsar - er tilgængelige nu.

Afsnit 3 - Fra potteskår til historie  - udkommer 18, juni.

Lyt med via afspilleren nedenfor – eller søg på navnet og find serien på Spotify, Google Play eller din vanlige podcast-app.