Casper Bindzus Foldager

Celledyrkning i 3D skaber håb for bruskpatienter

Allerede under sine ph.d.-studier bidrog Casper Bindzus Foldager til udvikling af en ny behandlingsform mod bruskskader og slidgigt. Forskning som han nu bygger videre på.

– Nu har man i mere end tyve år forsket intensivt i regeneration af ledbrusk – og man kan simpelthen ikke finde ud af det.

Umiddelbart en rigtig tabersag, men i Casper Bindzus Foldagers mund i stedet en del af forklaringen på, at han skiftede speciale fra knogleheling til bruskheling. Det fortæller lidt om ambitionsniveauet hos den 29-årige adjunkt og læge, der som tidligere eliteidrætsudøver har en naturlig interesse for idrætsskader.

– Når man dyrker sport, har man en temmelig stor risiko for bruskskader. Og de er ekstremt svære at gøre noget ved, fordi brusk heler så dårligt, fortsætter Casper Foldager.

Han har gennem sin forskning bidraget til udviklingen af en ny behandlingsform, som på sigt kan føre til et gennembrud i behandlingen af både bruskskader og slidgigt.

Selvopløseligt implantat

– I 1994 begyndte en svensk forskergruppe at udtage raske celler fra ledbrusk og formere dem i et laboratorium for derefter at sætte dem tilbage i patienten, hvor vedkommende havde en skade, fortæller Casper Foldager.

Behandlingsformen har resulteret i en klar bedring hos en del patienter. Men den er meget dyr og gennemføres derfor kun som forsøgsbehandling herhjemme, så Casper Foldager arbejder på at optimere den.

I laboratoriet dyrker man normalt celler på en flad plastikplade, men Casper Foldager opdagede, at bruskceller har det betydelig bedre under forhold, der ligner dem i kroppen. Løsningen var at sætte iltmængden i luften ned til en tyvendedel og samtidig dyrke cellerne tredimensionelt på et biologisk nedbrydeligt implantat. Her formerer de sig hurtigere, og den lave iltmængde forhindrer dem i at danne arvæv. Implantatet sættes så ind i knæet, eller hvor skaden nu er.

– Det opløser sig selv i løbet af nogle måneder, i takt med at gode nye bruskceller får fodfæste og begynder at danne bruskvæv, fortæller Casper Foldager, der ikke selv har haft lejlighed til at teste metoden på patienter.

Lovende resultater

– I Canada er der en gruppe, som er begyndt at behandle med en metode,  der svarer til den, jeg har beskrevet. Og deres foreløbige resultater ser meget lovende ud, siger Casper Foldager.

Han forsker fortsat i forbedring af bruskheling, nu som adjunkt ved AU og gæsteforsker ved Harvard Medical School. Han undersøger blandt andet muligheden for at sprøjte noget ind i leddet, som speeder bruskhelingen op efter indsættelse af implantatet.

Casper Foldager har allerede en betydelig videnskabelig produktion bag sig. 18 artikler i internationale videnskabelige tidsskrifter er det blevet til. Han var også blandt modtagerne af Det Frie Forskningsråds EliteForsk rejsestipendium i 2010 og Ung Eliteforsker-prisen i 2012.