Ph.d.-prisvindere 2024

Igen i år uddeler Aarhus Universitets Forskningsfond sin talentpris til række ph.d.’er, som har gjort sig bemærket med forskning af enestående høj kvalitet. Læs om dem her.

Af Filip Graugaard Esmarch

Forskningsfonden kan i år for 22. gang præsentere et rigtig flot felt af prismodtagere, én fra hvert hovedområde. De fem forskere har hver især stået bag opsigtsvækkende forskningsresultater, som man på de følgende sider kan få et lille indtryk af. Ph.d.’erne modtager prisen for deres generelle indsats under ph.d.-forløbet, altså ikke nødvendigvis kun afhandlingen.

I år drejer det sig om en læge, en erhvervsøkonom, en fysiker, en kognitiv semiotiker og en forsker i klimaforandringer. De har bidraget med bemærkelsesværdig ny viden om test af nyrernes udskillelse af base, moralitet i forbindelse med ressourceknaphed, kvantematerialers elektroniske strukturer, menneskers indre stemme og universiteters arbejde med klimaregnskaber og grøn omstilling.

Alle fem forsker nu videre i postdoc-stillinger, eller for éns vedkommende som adjunkt.

Fakta om ph.d.-prisen

• Aarhus Universitets Forskningsfond indstiftede sin årlige ph.d.-pris i forbindelse med universitetets 75-års jubilæum i 2003.
  • Aarhus Universitets ph.d.-skoler indstiller på baggrund af anbefalinger fra fakulteterne et antal kandidater, hvorefter universitetsledelsen og Forskningsfonden foretager den endelige indstilling.
  • Alle modtagerne har afsluttet deres ph.d. i året forinden, altså i dette tilfælde i 2023.
  • Prisen er på 50.000 kr.

Ph.d.-prisvinder Peter Matzen Berg.

Ph.d.-prisvinder Christian T. Elbæk.

Ph.d.-prisvinder Paulina Ewa Majchrzak.

Ph.d.-prisvinder Johanne Nedergaard.

Ph.d.-prisvinder Thomas Daae Stridsland.