Professor Isabelle Torrance modtager Victor Albeck-prisen

Af Anja Kjærgaard

Isabelle Torrance startede sin forskerkarriere på Aarhus Universitet med et 3-årigt fellowship på Aarhus Institute of Advanced Studies (AIAS), der har haft stor succes med at tiltrække højt kvalificerede internationale forskere. Siden blev hun ansat som professor på Engelsk, hvor hun har opbygget forskningscentret ”Classical Influences and Irish Culture”, som er støttet af en ERC–bevilling fra opholdet på AIAS.

Isabelle Torrances forskergruppe arbejder med at vise, hvordan den klassiske litteratur approprieres i Irland og forbindes med aktuelle konflikter. Et perspektiv, der inkluderer postkoloniale, multilingvistiske og feministiske vinkler. Projektet oparbejder blandt andet en database, der muliggør ny, interdisciplinær forskning inden for klassisk og moderne litteratur. Herved bidrager Isabelle Torrance til udviklingen af et nyt forskningsfelt, Classical Reception Studies.

Professor Isabelle Torrance har en baggrund som klassisk filolog og kombinerer således den filologiske tradition med forskning i den rolle, antikkens klassiske kultur spiller i moderne europæisk historie. Isabelle Torrance er en original og produktiv forsker, der allerede har publiceret syv bøger og en række artikler. Hendes evne til at skabe synergi mellem klassiske studier og moderne historie gør hende også til en efterspurgt forelæser blandt internationale fagfæller og i den brede offentlighed.

Fakta om Victor Albeck-prisen
Victor Albeck-prisen på 100.000 kr. uddeles til et yngre forskertalent, der arbejder eller har arbejdet i tilknytning til Aarhus Universitet, og som inde i et videnskabeligt arbejde og har fremlagt ét eller flere betydelige resultater, der giver løfter for det fremtidige arbejde. Prisen bliver uddelt første gang i forbindelse med prisuddelingerne i maj måned, hvor også  Holst-Knudsens Videnskabspris og Aarhus Universitets Forskningsfonds ph.d.-priser uddeles.

Læs artiklen "De gjorde Aarhus til Universitetsby" fra fondens årsberetning om to af ildsjælene bag Aarhus Universitet, nemlig Victor Albeck og Carl Holst-Knudsen.